Čtvrtá zpráva
10.06.2012 16:12Definitvní propadání hlubinám textu, okouzlení možnostmi tohoto světa, na kterém si ověřuji možnosti a skutečnosti světa skutečného (není to tedy útěk, je to uchopení; ani ženu nemohu milovat pomocí jejích vlastních rukou, ale jedině svých - sebeukájení a další lidské grotesky se tak z protikladu či doplňku stávají nedílnou součástí dané činnosti - terminologicky s ní splývají a jedno od druhého nelze smysluplně odlišit). Stavím tedy modely, které obydluji vlastním vědomím, vyplňuji vlastním životem a životem každého, kdo sem z neopatrnosti vkročí. To vše v naději, že: toto stísněné ghetto, kde se tlačíme jeden na druhého (ale možná jen vlastním bokem do vlastního nártu), tedy aniž bychom věděli, kdo nám tuto tíseň ze sdíleného prostoru působí (a zda vůbec někdo), dospěje přirozeným vývojem k asanaci jako každá hrbolatá cesta končí u nějakého moře, nebo z ní můžeme být vzati do vzduchu. Asanace předpokládající návrat původních obyvatel. Odehrává-li se na této půdě myšlení, můžeme tu být. A myšlení spatřujeme ve všem, v nástrojích, ale později i v činnostech, které s jejich pomocí lidé vykonávají a nakonec zahlédneme i skutečný původ nástroje - narodil se z činnosti, ne obráceně, je jejím shrnutím, je ověřováním si světa skutečného, je promýšlením promýšleného, osedláním sedlajícího. Odtud naše privilegované postavení, odtud naše přisluhování a nejistota.
To, čemu většinou říkáme rozhodování, ve skutečnosti rozhodováním není (takové věty mě rozpalují do ruda). Naše rozhodování je posouváním měřítka, poskakováním desetinné čárky, změnami perspektivy, shrbením, výskokem, poodcházením, nasazením brýlí. Abychom se nemuseli skutečně rozhodovat, měníme výchozí situaci, otáčíme modelem svého života tak, abychom dosáhli konstelace, ve které bude prakticky rozhodnuto za nás, ve které budeme cítit, že na skutečné rozhodování už nezbývá místo. Takzvané kompromisy jsou ve skutečnosti redefinicemi výchozího bodu, vyměňováním jedněch slov či předmětů za jiné s podobnou funkcí či vizáží. Proč takové manévry vydáváme za rozhodnutí? Zřejmě cítíme, že rozhodování je neodbytnou součástí našich životů, že k nim celou naší existencí směřujeme, a že ti, kdo rozhodnutí činí, jsou ostatními vnímáni s obdivem (říkejme tomu tak). Jak tedy rozlišit skutečné rozhodování od zdání a odkud se bere ta drzost dělit vše, co je (a nic jiného není), na to, co je skutečné a to druhé, co tím pádem jakoby není? O existenci (stejně jako neexistenci) toho, co velmi dobře známe z našich každodenních životů, není třeba se nijak zvlášť přesvědčovat - je to zvláštní kategorie činů a událostí, které by se dály, i kdybychom jejich existenci spolehlivě vyvrátili, a není proto nutné ani účelné se o to snažit. To, co však skutečně je, si vyžaduje naši plnou pozornost, protože právě to musí být obtížně dokazováno (jako bychom dalších starostí neměli dost). Žalující musí prokázat vinu, nikoliv obžalovaný nevinu. Skutečnost je tedy naprosto zřejmá a všudypřítomná a přitom neustále unikající, odmítající nechat se zatáhnout do podivných her nejen našich činů, ale dokonce i našeho vnímání, které je tím pádem samo o sobě vadné či pokřivené a jako takové musí být vnímáno - to, že slyším, nejenže není důkazem o existenci zvuku, ale dokonce to není ani důkazem o tom, že neslyším špatně. Tento závěr bychom mohli dále rozvíjet ad absurdum, ale není to třeba. Rozdíl mezi spánkem a bděním se nám zdá být dostatečně jasný a přitom si nemyslím, že v současném stavu "spíme" a čekáme na probuzení, anebo jsme "slepí" a čekáme na prozření. Myslím, že jsme ve stavu mezi spánkem a bděním, někteří více na jedné, druzí na druhé straně. Surrealistická adorace spánku (zjednodušeno) je upozorněním na tuto skutečnost, nikoliv jeho samoúčelným vyzdvihováním. A jak tedy podle tohoto textu (tedy podle mě a každého, kdo se snaží vyvést tato písmena z jejich vlastního labyrintu) vypadá ono skutečné rozhodování? Je to ANO nebo NE - není to dílčí posunutí perspektivy (poodstoupím vs. přisunu si, odsunu si), je to vyvrácení celého světa z kořenů, je to posun kráčejícího a SPOLU S NÍM i cesty, po které jde. Vyžaduje téměř nadlidskou sílu a z naší klamné perspektivy se jím nemění nic právě proto, že se jím mění všechno najednou. Jen málo lidí se rozhoduje a většinou si toho navzdory všemožným doprovodným otřesům ani nevšimneme, nerozhodnou-li se zpravit nás o tom sami. Dokázat se takto rozhodovat o čemkoliv: být absolutní nikoliv ve vytčených cílech, ale v procesu jejich dosažení - chceme-li dojít do cíle, musíme tak činit kroky, teprve jimi jsme stvořili cíl. Proto nám většinou cíl a smysl unikají - nestvořili jsme prostředky k jejich dosažení, tím pádem je buď nevidíme, nebo nám připadají malicherné. Promýšlení cíle jeho dosahováním. Konec se spojuje se začátkem a vytvářejí nový, nepřehlédnutelný obrazec.